Kompresor do lakierowania samochodów

Trudno byłoby wymienić wszystkie zastosowania sprężonego powietrza. Używa się go zarówno w przemyśle, jak i na domowy, a właściwie garażowy użytek. Lakiernia samochodowa to jeden z typów zakładów, gdzie sprężarka jest niezbędnym urządzeniem. Używa się jej do zasilania pistoletu lakierniczego, bez którego profesjonalne lakierowanie karoserii nie mogłoby istnieć. Dzisiejszy artykuł odpowiada zatem na pytanie, jak wybrać kompresor do lakierni.

Jaką funkcję pełni sprężarka do lakierowania samochodów?

Kompresor do lakierowania samochodów zasila pistolet lakierniczy, który jest podstawowym narzędziem do malowania karoserii. Służy do precyzyjnego rozpylania lakieru na powierzchni pojazdu. Sprężony gaz, który jest dostarczany do pistoletu w odpowiedniej ilości, sprawia, że lakier jest wypychany przez jego dyszę, która umożliwia nanoszenie cienkich, równomiernych i powtarzalnych warstw substancji. Z dobrym pistoletem lakier nie będzie kapał, ani wystrzeliwał skokowo.

Lakierowanie samochodów z wykorzystaniem kompresora jest zdecydowanie bardziej praktyczne niż używanie pędzla i puszki z lakierem, zwłaszcza gdy mamy do pokrycia całą karoserię, a nie pojedyncze niewielkie elementy blachy.

Jaki kompresor do lakierni wybrać?

Kompresor powinien być kompatybilny z wymaganiami narzędzia lub maszyny, którą zasila. Wybór odpowiedniej sprężarki do lakierni samochodowej będzie więc uzależniony od parametrów pistoletu lakierniczego lub kabiny lakierniczej.

Wymagany pobór sprężonego powietrza – pojemność kompresora do lakierni

To, jaką ilość (określaną w litrach na minutę) sprężonego powietrza powinny generować kompresory do lakierni, zależy od średnicy dyszy pistoletu lakierniczego. Im większa, tym więcej substancji można nanieść na karoserię za jednym razem. Liczbę litrów sprężonego powietrza, które kompresor może dostarczyć na minutę, nazywa się jego pojemnością. Wiąże się ona bezpośrednio z wydajnością sprężarki – im więcej litrów, tym większa.

Osoby, które chcą używać kompresora do lakierowania niewielkich elementów na własny użytek, mogą rozważyć mniejsze sprężarki, których pojemność zaczyna się już od 50 l/min. Istnieją jeszcze mniejsze kompresory – 24 l/min, które nadają się do pojedynczych poprawek lakierniczych, ale nawet w przypadku zastosowań przydomowych mogą okazać się za mało wydajne.

Pojemność profesjonalnego kompresora dla lakiernika zaczyna się od 200 ml, ale preferowane są znacznie większe wartości, przekraczające nawet 500 l/min. Sprężarki o tak dużej pojemności są bardzo wydajne, co znacznie usprawnia pracę lakiernika. Pozwalają na efektywne i długotrwałe korzystanie z pistoletu lakierniczego. Mimo swojej dużej pojemności kompresor może być mobilny dzięki zamontowanym kółkom jezdnym.

Trzeba pamiętać, że wybór odpowiedniego kompresora i wybór pistoletu lakierniczego są ze sobą powiązane – wydajność sprężarki musi dorównywać co najmniej wydajności pistoletu lakierniczego. Innymi słowy, wydajność pistoletu nie powinna przekraczać wydajności kompresora.

Sprężarka do lakierni samochodowej – tłokowa czy śrubowa?

Kompresory to urządzenia, które mają kilka rodzajów ze względu na system ich pracy. Z punktu widzenia lakierni samochodowej, najważniejsze są dwa rodzaje sprężarek – tłokowe i śrubowe.

Sprężarki tłokowe mogą pełnić funkcję kompresora do malowania samochodów, jednak mają bardzo ograniczone zastosowania. Nie mogą bowiem pracować w trybie ciągłym. Mają prostszy mechanizm sprężania, dlatego nie sprostają 24-godzinnemu obciążeniu. Oznacza to więc, że sprężarka tłokowa nie spełni dobrze swojej funkcji, jeśli lakiernik ma wiele dużych zamówień, które nie cierpią zwłoki. Nie jest polecana firmom działającym, ale może być ewentualną alternatywą dla sprężarki śrubowej w niewielkich warsztatach lakierniczych.

Niewątpliwą zaletą sprężarek tłokowych jest niższa cena. Trzeba jednak pamiętać, że w dalszej perspektywie może się to w ogóle nie opłacić przez ich niską wydajność. Ponadto jakość sprężonego powietrza w tego typu kompresorze do lakierni pozostawia wiele do życzenia. Sprężarki tłokowe nie posiadają filtrów ani osuszaczy, które są niezbędnymi elementami kompresora do malowania samochodów.

sprężarka tłokowa

Sprężarka śrubowa – najlepszy kompresor dla lakiernika

Dla branży lakierniczej zdecydowanie najbardziej wydajnym i opłacalnym rozwiązaniem są sprężarki śrubowe olejowe, które mają wysoką moc. Używa się ich do malowania dużych powierzchni, do których z pewnością można zaliczyć karoserie samochodowe. Sprężarka śrubowa ma wiele mocnych stron:

  • zapewnia wysoką jakość powietrza dzięki odpowiedniemu wyposażeniu kompresora (ta kwestia została szerzej opisana w kolejnej sekcji artykułu);
  • pracuje cicho, czego nie można przypisać sprężarce tłokowej;
  • mimo że wiąże się z większym wydatkiem, jej wysoka moc i wydajność są zdecydowanie warte swojej ceny i opłacalne dla lakiernika;
  • umożliwia pracę ciągłą, 24 h na dobę, dzięki czemu warsztat lakierniczy może prosperować i wywiązywać się z dużych zamówień w szybkim tempie;
  • nie musi być włączana i wyłączana, natomiast sprężarka tłokowa musi „odpoczywać”, żeby nie doszło do awarii sprzętu;
  • generuje duże ilości sprężonego powietrza w stosunkowo krótkim czasie;
  • mimo swoich możliwości może być używana także na mniejszą skalę produkcji – jest praktycznie uniwersalnym sprzętem dla każdej lakierni.

Kompresor do malowania samochodów – jakość sprężonego powietrza

Sprężone powietrze w warsztatach lakierniczych nie tylko umożliwia lakiernikom wykonywanie ich pracy, ale także bezpośrednio wpływa na jej efekty. Od jakości gazu zasilającego pistolet zależy wygląd lakierowanej karoserii. Powietrze nie może zawierać więc żadnych zanieczyszczeń czy cząstek oleju lub wody. Z tego względu sprężarka śrubowa olejowa jest wyposażana w odpowiednie elementy, które służą uzdatnianiu sprężonego powietrza.

  1. Filtry – uwalniają skompresowane powietrze od zanieczyszczeń stałych i cząsteczek oleju, które nie mogą przedostać się do lakieru. Dzięki nim możliwe jest otrzymywanie sprężonego gazu o wysokiej jakości, a także wydłużenie żywotności kompresora. Żeby osiągnąć ten efekt, filtry trzeba systematycznie wymieniać i kontrolować ich stan. W przeciwnym wypadku pomalowana karoseria może nie spełniać standardów dobrego warsztatu lakierniczego.
  2. Osuszacze – uzdatniają powietrze na różne sposoby w zależności od rodzaju. Osuszacze chłodnicze (ziębnicze) osuszają powietrze poprzez jego chłodzenie i w ten sposób usuwają z niego wilgoć. Z kolei osuszacze adsorpcyjne eliminują wilgoć poprzez wytrącanie się cząsteczek wody z powietrza.
  3. Separatory cyklonowe – oddzielają zanieczyszczenia o wielkości do 3 mikronów w sposób mechaniczny, wprawiają sprężony gaz w ruch wirowy.
  4. Spust kondensatu – pozwala bezpiecznie odprowadzić z kompresora mieszaninę wody i oleju, czyli kondensat, który osadza się na ściankach zbiornika sprężarki. Następnie kondensat powinien być zutylizowany.

Samo sprężone powietrze napędzające pistolet lakierniczy nie wystarczy, by praca lakiernika spełniała oczekiwania klientów warsztatu. Gaz musi mieć także odpowiednio wysoką jakość, tzn. być wolny od zanieczyszczeń i wilgoci, żeby warstwy lakieru były cienkie, równomierne, trwałe, a przede wszystkim estetyczne.

FAQ:

1. Jaki kompresor dla lakiernika będzie najlepszy?

W warsztatach lakierniczych najczęściej używa się sprężarek śrubowych olejowych o dużej mocy. Są wydajne i mogą pracować w trybie ciągłym, co jest konieczne przy lakierowaniu dużych powierzchni, takich jak karoseria samochodu.
2. Jaką pojemność powinna mieć sprężarka do lakierni samochodowej?

W profesjonalnych lakierniach używa się sprężarek śrubowych o dużej pojemności – 300, 400, 500 l i więcej. Wydajność kompresora jest uzależniona od wydajności pistoletu lakierniczego i powinna jej co najmniej dorównywać.
3. Jak dbać o jakość sprężonego powietrza w kompresorze do lakierni samochodowej?

Należy przede wszystkim pamiętać o regularnej wymianie filtrów oczyszczających sprężone powietrze. Pozostałe elementy uzdatniające gaz w sprężarce to spust kondensatu, seperatory cyklonowe oraz osuszacze. Ich stan należy stale kontrolować.

Oceń ten post!

0 / 5. Liczba głosów: 0