BUDOWA UKŁADÓW SPRĘŻONEGO POWIETRZA, POMIARY

Informujemy, że od 2002 roku w naszej ofercie znajduje się budowa układów sprężonego powietrza. Wykonujemy samodzielnie, bezpośrednio u klientów pomiary z równoczesną rejestracją parametrów pracy zespołu sprężarek w oparciu o posiadane stanowisko pomiarowe.

Dla pełnej analizy zużycia sprężonego powietrza i kosztów jego produkcji, audyt prowadzony jest non stop przez okres od 7 do 10 dni.


Divider

Budowa układów sprężonego powietrza

Odzysk ciepła ze sprężarek śrubowych


Układ sprężonego powietrza pomiarowy składa się z:

  • przepływomierza masowego typu VA 400
  • czujnika ciśnienia
  • czujnik temperatury
  • czujnika punktu rosy
  • czujników cęgowych do pomiaru prądów sprężarek

Układ sprężonego powietrza współpracuje z systemem kontrolno-pomiarowym umożliwiającym transport danych pod EXCEL dla PC. Powyższa konfiguracja umożliwia jednoczesny pomiar czterech parametrów na rurociągach o średnicy (32-300)mm i prądów poszczególnych sprężarek.

  • przepływ (0-45000) Nm³/h
  • ciśnienia (0- 16) bar
  • temperatura (0-100) ºC
  • punkt rosy (-60 - +30)
  • prąd (0 – 1000A)

Układ sprężonego powietrza - rodzaje


Istnieją dwa rodzaje układów sprężonego powietrza – bezolejowe i olejowe. Systemy bezolejowe są najczęściej wykorzystywanymi systemami w aplikacjach różnego typu. Swoją nazwę zawdzięczają brakiem tolerancji oleju w sprężonym powietrzu, którego każda, nawet najmniejsza ilość może doprowadzić do awarii całego urządzenia. Dlatego też ten rodzaj systemu wyposażony jest w sprężarkę bezolejową, specjalnie do niego przystosowaną.

Olejowe systemy należą do rozwiązań mniej skomplikowanych i wymagających. Stosuje się je w sprężarkach olejowych, czyli uprzednio wyposażonych w olej, który jest im potrzebny do prawidłowego funkcjonowania. Olejowy układ sprężonego powietrza nie jest zalecany do każdego rodzaju przedsiębiorstwa, dlatego ważne jest, aby zawsze skonsultować się ze specjalistą, który ów układ dobierze.

Z czego zbudować układ?


Istnieje wiele materiałów, z których można stworzyć w pełni działający układ sprężonego powietrza. Na rynku wyróżnia się miedź, aluminium, rury stalowe, stal ocynkowaną oraz tworzywa sztuczne. Te ostatnie są stosunkowo tanie, jednak sam montaż już kosztuje dużo. W dodatku ciężko je rozbudowywać ze względu na trudności w zmianie ich struktury. Miedź z kolei sama w sobie jest droga, a montaż wymagający. Aluminium również jest drogi, jednak szybki w montowaniu i zachowuje pełną szczelność instalacji. Jest też odporny na rdzę i łatwy w rozbudowie. Stal ocynkowana nie jest kosztowna, ale montowanie dość czasochłonne i wymagające dodatkowego uszczelnienia. Najmniej polecanym materiałem są rury stalowe, które owszem, są tanie i proste w montażu, ale czasochłonne i szkodzące środowisku.


Najczęstsze błędy


Zaprojektowanie układu sprężonego powietrza nie jest wbrew pozorom taki łatwy. Zwykle osoby zajmujące się instalacją wentylacji i instalacji wodociągowych wychodzą z takiego założenia. Systemy sprężonego powietrza nie są jednak takie same – szczególnie w przypadku wykrycia awarii. Projektanci, jak i użytkownicy, szukając jej przyczyny patrzą na ewentualną nieprawidłowość w ilości powietrza w urządzeniu. Z kolei sprężarka nie zawsze jest odpowiedzialna za problemy techniczne. Należy mieć to na uwadze, gdyż można później popełnić masę nowych błędów podczas naprawy maszyny.

Cechy dobrego systemu


Nie jest łatwo wybrać odpowiedni system, stąd decydując się na jego dany rodzaj należy brać pod uwagę kilka czynników. Przede wszystkim trzeba patrzeć na wydajność – im wyższy, tym lepszy, gdyż tylko wtedy mamy pewność, iż będzie działał skutecznie i długo. Dobrze też, jeśli jest bezawaryjny. Wybierając system warto przyjrzeć się również sposobie jego montażu. Z racji, że nie jest to łatwe zadanie, niech będzie jak najmniej skomplikowany. W innym wypadku zawsze jesteśmy chętni do pomocy.


Divider

Podczas pomiarów układu sprężonego powietrza oprócz sczytywania poszczególnych parametrów i zapisywania ich w systemie, dokonywana jest wizualizacja zmian na wykresach graficznych. Każdy pomiar zakończony jest opracowaniem dokumentacji wynikowej z przeprowadzonego audytu łącznie z wnioskami. Szczegóły dostępne są w dziale serwisu:


SERWIS@PNEUMATIK.PL