Transport pneumatyczny

Do niedawna środki transportu pneumatycznego wydawały się czymś bardzo odległym. Dziś współczesna technika cieszy się innowacyjnymi, wygodnymi i szybkimi metodami transportowania sypkich materiałów za pomocą sprężonego powietrza. Jak uzyskuje się sprężone powietrze i w jaki sposób przysługuje się ono urządzeniom pneumatycznym? Dowiemy się tego w niniejszym artykule.

Co to jest sprężone powietrze?

Bez wątpienia każdy z nas zetknął się nie raz z prostym rozwiązaniem wykorzystującym sprężone powietrze. Mogło to być pompowanie opony w rowerze bądź dmuchanie balonu. Rozmaite dziedziny nauki i przemysłu wykorzystują tego rodzaju powietrze na wiele różnych sposobów. Transport, medycyna, instalacje przemysłowe czy nawet sporty nurkowe – to tylko niektóre obszary, w których sprężone powietrze stanowi siłę napędową. Dzięki wygodzie użytkowania cieszy się większym uznaniem niż energia elektryczna. Czym jest sprężone powietrze? Jest to powietrze o ciśnieniu wyższym, niż ciśnienie początkowe, czyli atmosferyczne. W wyniku tego jest źródłem napędu w różnych procesach produkcyjnych oraz niejednokrotnie wspiera nas w życiu codziennym.

Zastosowanie sprężonego powietrza

Dzięki swoim praktycznym właściwościom sprężone powietrze ma niezliczoną ilość zastosowań, szczególnie w wielu gałęziach przemysłu. Wykorzystuje się je zarówno w małych warsztatach samochodowych, jak i wielkich zakładach produkcyjnych i fabrykach. Poniżej kilka przykładów szerokich zastosowań sprężonego powietrza:

  • przemysł (procesy chłodzenia) – w celu wytworzenia chłodnego powietrza sprężone powietrze używane jest w rurce wirowej. Uzyskanie odwrotnego efektu, czyli gorącego powietrza możliwe jest poprzez odwrócenie kierunku przepływu przez rurki wirowe,
  • malowanie natryskowe – sprężone powietrze wykorzystywane jest do odparowywania farby, dzięki temu można ją nałożyć na komponenty i produkty,
  • ochrona środowiska – separacja powietrza (filtrowanie sprężonego powietrza przy pomocy membran w celu wytwarzania czystych gazów), oczyszczanie ścieków (napowietrzanie zbiorników ścieków oraz regulacji ich przepływu), natlenianie i oczyszczanie wody (wprowadzanie sprężonego powietrza do wody w celu zapobiegnięcia stagnacji), wysypiska śmieci (sprężone powietrze jest tłoczone do gruntu w celu wypchnięcia toksycznych gazów),
  • farmy wiatrowe – sprężone powietrze bierze udział przy produkcji generatorów do turbin wiatrowych,
  • klimatyzacja – instalacje sterowania otwierające i zamykające zawory regulacyjne.

Jak sprzężone powietrze wykorzystywane jest w transport pneumatycznym?

Transport pneumatyczny w elastyczny i wygodny sposób przenosi ciała stałe, a szczególnie materiały sypkie takie jak ziarna i proszki. Cząstki materiału porywane są przez cząsteczki sprzężonego powietrza, co umożliwia szybkie i bezpieczne transportowanie materiałów drobnoziarnistych. Płynąca przewodami rurowymi struga sprężonego powietrza unosi ciała na zadaną odległość. Dochodzi do tego w wyniku różnicy ciśnień w urządzeniach transportowych. Wytwarzające ciśnienie źródło powietrza, znajduje się na początku instalacji, a rozdział surowca od transportowanego powietrza na jej końcu.

Sprężarka powietrza

Elementy układu transportu pneumatycznego

  • Źródła sprężonego powietrza – dmuchawy, wentylatory, kompresory, pompy próżniowe
  • Elementy kontrolującecyklony i filtry. Dalsza obróbka materiału wymaga odseparowania go od fazy gazowej.
  • Połączenia transportowe – rurociągi, złączki, rozdzielacze, łuki. Produkt transportowany jest za pomocą różnicy ciśnień.
  • Podajniki – ssawy, podajniki ruchowe

Rodzaje transportu pneumatycznego

  • Tłoczący – źródło powietrza wraz z punktem jego poboru znajduje się na początku instalacji. Oddzielenie produktu od fazy gazowej następuje natomiast na jej końcu. W zależności od wymagań stosuje się także w tym przypadku podajnik dozujący.
  • Ssący – źródło powietrza, miejsce jego poboru, a także miejsce oddzielenia produktu od fazy gazowej jest zarówno początek, jak i koniec instalacji transportu pneumatycznego. Materiałem zasypowym może być inżektor, ssawa lub podajnik dozujący. W tym przypadku występuje brak emisji pyłów na zewnątrz, nawet w przypadku nieszczelności układu transportu.

Zastosowanie transportu pneumatycznego w przemyśle

Swoje szerokie zastosowanie transport pneumatyczny odnalazł w przemyśle spożywczym. Umożliwia on przenoszenie gotowych wyrobów, surowców oraz odpadów w postaci proszkowych, włóknistych resztek i półproduktów. Do przykładów zastosowania transportu pneumatycznego w przemyśle spożywczym można zaliczyć:

  • przemysł herbaciany i tytoniowy – transport herbaty i tytoniu,
  • przemysł olejowy i tłuszczowy – transport nasion oleistych,
  • przemysł piwowarski i alkoholowy – transport zboża, słodu, drożdży paszowych,
  • przemysł skrobiowy – transport skrobi i mąki,
  • przemysł cukierniczy – transport cukru (cukier puder), ziarna kakaowego i jego przetworów,
  • przemysł młynarski, makaronowy i piekarniczy – transport zbóż, wermiszelu, makaronów

Sprężanie powietrza w transporcie pneumatycznym

Transport pneumatyczny to nowoczesna, szybka i wygodna metoda przenoszenia materiałów sypkich, która z pewnością usprawnia pracę i zwiększa jej tempo. Spośród wielu zalet transportu pneumatycznego szczególnie na uwagę zasługują:

  • hermetyczność procesu (przesyłanie materiałów w zamkniętych rurociągach),
  • dowolna konfiguracja trasy przewodów transportowych w różnych płaszczyznach,
  • proste połączenia do pobierania i odbierania materiału,
  • większe upodobanie wśród pracowników ze względu na swoją lekkość i łatwość obsługi,
  • bezpieczeństwo transportu w sytuacji niebezpieczeństwa spowodowanego toksynami czy wybuchem,
  • pełna automatyzacja transportu i przeładunków,
  • brak strat materiałowych (transport zamknięty),
  • rozmaite zastosowanie podnośników pneumatycznych w różnych operacjach dźwigowych – niewielkie rozmiary i kompaktowe kształty.

Wykorzystanie sprężonego powietrza w transporcie pneumatycznym i nie tylko

Sprężone powietrze cieszy się licznymi zaletami, które sprawiają, iż jest ono znakomitym rozwiązaniem w wielu zastosowaniach. Sprężone powietrze jest powszechnie dostępne, a przy tym bezpieczne i ekologiczne. Bez trudu można je magazynować oraz transportować na duże odległości. Z powodzeniem stosuje się je niezależnie od warunków atmosferycznych – nadaje się do użycia w wysokich temperaturach oraz przy silnych zmianach pogodowych. Maszyny wykorzystujące sprężone powietrze są bezpieczniejsze i lżejsze od modeli napędzanych elektrycznie. Przy użytkowaniu narzędzi obsługiwanych manualnie, niska waga urządzeń pneumatycznych jest szczególnie istotna.

Systemy wykorzystujące powietrze sprężone

Cenionymi właściwościami systemów stosujących sprężone powietrze są także ich rzadka awaryjność oraz wytrzymałość i żywotność. Stosunkowo nieskomplikowana budowa maszyn zasilanych sprężonym powietrzem powoduje, iż są zazwyczaj tańsze od swoich zasilanych elektrycznie odpowiedników. Charakterystycznymi cechami urządzeń pneumatycznych jest również prosta obsługa oraz wygodna eksploatacja, która nie wymaga kosztownej konserwacji. Duża moc oraz możliwość osiągnięcia wysokich prędkości obrotowych powodują, iż urządzenia pneumatyczne sprawdzają się w realizacji założonych zadań.

FAQ:

1. Od czego zależy cena transportu pneumatycznego?

Na cenę transportu pneumatycznego może wpływać kilka czynników. Należy do nich między innymi rodzaj i ilość transportowanego produktu Zamówienia w zakresie transportu pneumatycznego dzieli się także na paczkowe, paletowe i dłużycowe.

2. Gdzie wykorzystywane jest sprężone powietrze w transporcie pneumatycznym?

Pneumatyka najczęściej występuje w transporcie materiałów sypkich pomiędzy poszczególnymi punktami i etapami produkcyjnymi, przy rozładunku cystern, przy pakowaniu gotowych produktów, a także przy transporcie materiałów pomiędzy zbiornikami.

3. Jakie parametry musi spełniać dobry transport pneumatyczny?

  • Układ transportu ruchowego powinien zajmować jak najmniej miejsca
  • Praca układu nie powinna niszczyć transportowanego produktu
  • Energooszczędność
  • Szczelność

Oceń ten post!

0 / 5. Liczba głosów: 0