Kompresory w swojej najbardziej podstawowej postaci był używane już przez mieszkańców starożytnego Egiptu. I chociaż te pierwotne maszyny mają naprawdę niewiele wspólnego ze współczesnymi kompresorami, do dzisiaj nie zmieniło się jedno – są szeroko wykorzystywane w różnych branżach przemysłu, muszą być na stanie różnych warsztatów. Na rynku tych maszyn dzieje się sporo, między innymi nie ustają prace nad wynalezieniem jeszcze bardziej nowoczesnych kompresorów, które będą działały bardziej efektywnie. Już dzisiaj doskonałe kompresory śrubowe olejowe lub bezolejowe, zapewniają stabilną i wydajną pracę nawet non stop bez przerwy, 24 godziny 7 dni w tygodniu.

Najbardziej popularne modele kompresorów

Zanim wybierze się swój pierwszy kompresor do warsztatu, dobrze jest zapoznać się ogólnie z tym, jaki istnieje wybór kompresorów na rynku. Do najbardziej popularnych z pewnością wciąż należą kompresory tłokowe (olejowe i bezolejowe), kompresory śrubowe (olejowe i bezolejowe), kompresory łopatkowe oraz kompresory spiralne. Te ostatnie charakteryzują się na przykład niewielkimi rozmiarami, prostotą swojej konstrukcji oraz możliwością pracy nawet do 10. 000 godzin bez konserwacji. Taką maszynę można kupić już nawet za kilkaset złotych, jednak pomimo niskiej ceny, decyzji nie warto podejmować pochopnie. Inwestycja w kompresor powinna być poprzedzona przeanalizowaniem własnych potrzeb.

To właśnie dzięki temu zakupy będą zrobione bez pudła, a nowy kompresor idealnie wpasuje się w zapotrzebowanie warsztatu. Kompresory śrubowe, szczególnie te charakteryzujące się doskonałymi parametrami, to już wydatek zdecydowanie większy, sięgający nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Warto jednak zaznaczyć, że to profesjonalne kompresory dedykowane do różnych dużych zakładów przemysłowych, z branży samochodowej, medycznej czy związanej ze spożywczym. Do warsztatów, które zajmują się wulkanizacją czy lakierowaniem, zdecydowanie można kupić tańszy kompresor.

Jaki kompresor do warsztatu?

Wybierając kompresor do warsztatu, dobrze jest założyć jakąś górną kwotę do wydania. Jest to inwestycja w firmę, a przy naprawdę intensywnej pracy, kompresor z pewnością będzie chodził sporo godzin w tygodniu. W przypadku warsztatów zajmujących się jednak wulkanizacją, lakierowaniem, czyszczeniem przez proszkowanie trudno mówić jednak o pracy w trybie 24-godzinnym przez cały tydzień. Jednym słowem nie trzeba kupować naprawdę niezwykle wydajnych drogich kompresorów, które są dedykowane do zakładów przemysłowych.

Nie zmienia to jednak faktu, że na kompresor można wydać więcej lub mniej. Dobry kompresor można kupić już nawet za kilka tysięcy zł, z pewnością będzie charakteryzował się dużą wydajnością. Nie należy natomiast inwestować w maszyny tak zwane noname, czyli bez logo dobrego i uznanego producenta.

kompresor-bezolejowy-boge_pneumatik_mniejszy

Najważniejsze cechy dobrego kompresora

Praktycznie w każdym warsztacie samochodowym sprawdzi się dobry kompresor śrubowy. To kompresor dający wiele możliwości rozbudowy i powiększania urządzenia, poprzez dokładanie kolejnych części i modułów. Kompresor śrubowy olejowy lub bezolejowy może być wykorzystywany w profesjonalnych warsztatach samochodowych, zakładach lakierniczych, firmach zajmujących się wulkanizacją. Do najważniejszych cech kompresora, które trzeba w tym przypadku wziąć pod uwagę należą:

  • wydajność efektywna,
  • pojemność zbiornika,
  • ciśnienie sprężania.

EO

Wydajność efektywna kompresora

Wydajność efektywną kompresora prostymi słowami można określić jako to, ile sprężonego powietrza w litrach kompresor produkuje na minutę. Warto zwrócić uwagę na specyfikację techniczną kompresora i opis parametrów wydajności. Dla kupującego najważniejsza jest właśnie wydajność efektywna kompresora, a nie wydajność ssawna (ta najczęściej jest wyższa nawet o około 30%, a dotyczy tak naprawdę ilości zasysanego powietrza). Jeżeli szuka się zatem naprawdę silnej maszyny pod względem tego parametru, dobrze jest po prostu skonsultować się ze specjalistą.

Renomowani producenci podają parametry na podstawie pomiarów, a nie na oko. Jeżeli kupi się tani kompresor z niskiej półki cenowej, można niestety mocno się zdziwić. Doskonałe parametry wskazane w specyfikacji technicznej, mogą być tak naprawdę tylko wyssane z palca. Dzieje się tak często w przypadku podrzędnego sprzętu, który można kupić nawet w zwykłym markecie. Taka sprężarka nadaje się tylko i wyłącznie do użytku domowego, ewentualnie przydomowego warsztatu, a nie profesjonalnego miejsca świadczącego usługi dla klientów.

sprężarka-a-kompresor-e1516350553619

Pojemność zbiornika sprężonego powietrza

Kiedy sprawdzi się już parametr związany z wydajnością efektywną kompresora, kolejny ważny punkt to pojemność zbiornika. Jeżeli kupuje się kompresor do pracy w warsztacie, należy szukać sprzętu z większym zbiornikiem. Do prostych prac takich jak na przykład pompowanie kół, pojemność zbiornika nie ma znaczenia. Co innego w przypadku na przykład prac związanych z lakierowanie. Tutaj przydaje się kompresor ze zbiornikiem co najmniej na 50 litrów, chociaż najczęściej taka pojemność nie jest wystarczająca.

Profesjonaliści często wspominają, do naprawdę efektywnej pracy w warsztacie potrzebny jest bardzo duży zbiornik o pojemności nawet 500 litrów. Dobór zbiornika sprężonego powietrza ma niebagatelne znaczenie, bo bezpośrednio przekłada się na większą efektywność pracy. Kompresor będzie rzadziej włączany i wyłączany, co pozytywnie wpłynie na jego eksploatację oraz koszty utrzymania. Wybierając pojemność kompresora warto zwrócić uwagę również na mobilność urządzenia. Zbyt mała butla będzie zmuszała do ciągłego napełniania, Jednak zbyt duża wpłynie negatywnie na wagę urządzenia. Warto zatem zastanowić się nad tym, czy kompresor ma być przenośny, łatwy do transportu, czy raczej ma stać w warsztacie na stałe.

sprężarki a kompresor

Maksymalne ciśnienie robocze

Kolejny bardzo ważny parametr to ten dotyczący ciśnienia. Ciśnienie musi być skrupulatnie dopasowane do zapotrzebowania. Do efektywnej pracy w większych warsztatach potrzebny będzie jeden kompresor z ciśnieniem na poziomie około 6 barów, dobrze jednak wybrać sprzęt droższy z możliwością wyboru ciśnienia tłoczenia (na przykład w zakresie od 8 do nawet 15 barów). Takie urządzenie można z łatwością dopasować do innych urządzeń, które będą zasilane za pomocą sprężonego powietrza (czyli na przykład pistolet do lakierowania).

Inne ważne parametry kompresora śrubowego

Opisane powyżej parametry kompresora śrubowego są podstawowymi, na które należy zwrócić uwagę podczas wyboru. To jednak jeszcze nie wszystko. Inne istotne parametry to między innymi:

  • moc silnika kompresora,
  • ilość emitowanego hałasu,
  • ilość emitowanego ciepła,
  • czystość i sterylność tłoczonego powietrza.

Warto wybierać kompresory śrubowe olejowe, które działają niezwykle wydajnie i stosunkowo cicho. Jeżeli w warsztacie samochodowym spędza się nawet kilkanaście godzin na dobę, eliminowanie niepotrzebnych hałasów ma naprawdę duże znaczenie. Kompresory pracujące cicho to zatem dobry trop, na których warto zwrócić uwagę podczas zakupów. Parametry związane z emisją hałasu powinien być sposób czytelny wyszczególnione w specyfikacji technicznej.

Sprężarka-śrubowa-BOGE-S

Ilość emitowanego ciepła oraz odzysk ciepła w sprężarce śrubowej olejowej

Kompresory śrubowe działające non stop przez wiele godzin, jak dzieje się na przykład podczas lakierowania auta, wydzielają również sporo ciepła. Bardzo ważny jest zatem odpowiedni sposób chłodzenia kompresora, ale też odpowiedni sposób wentylowania pomieszczenia, w którym pracuje kompresor.

Niebagatelne znaczenie ma również tak zwany odzysk ciepła. Podczas procesu eksploatacji, aż około 90% energii elektrycznej potrzebnej do pracy jest podmienianej na ciepło sprężania. Jeżeli przedsiębiorca nie zainwestuje w skuteczny sposób odzyskiwania ciepła ze sprężarek, cała energia zostanie po prostu wydalona do otoczenia. To strata pieniędzy. Ważne jest zatem zamontowanie wymiennika ciepła w obwodzie olejowym. Tak odzyskana energia może być wykorzystywana na przykład do oświetlenia warsztatu lub podgrzewania w nim wody.

c9_mniejszy

Czystość i sterylność powietrza tłoczonego

Sprężarki wykorzystywane są w bardzo wielu gałęziach przemysłu. W niektórych z nich powietrze tłoczone musi być sterylnie czyste, nawet bez najmniejszych śladów oleju. Jeżeli tak wysokie standardy stawia się również swojemu warsztatów, warto zainwestować w kompresor śrubowy bezolejowy. W przypadku większości warsztatów, w których sprężarki służą do zasilania narzędzi pneumatycznych, do malowania czy pompowania, doskonale sprawdzą się po prostu klasyczne sprężarki olejowe.

s4

Szeroki wybór kompresorów śrubowych na rynku

Podczas zakupu kompresora śrubowego do swojego warsztatu trzeba zwrócić uwagę na naprawdę mnóstwo różnych parametrów. Jeżeli kompresor kupuje się po raz pierwszy, a budżet założony na ten cel nie jest z gumy, można wpaść w małą konsternację. Jak zatem wybrać dobry kompresor minimalizując przy tym możliwość popełnienia błędu? Dobrze jest analizować fora poświęcone dla profesjonalistów. To właśnie tam można znaleźć mnóstwo wiedzy za darmo, którą dzielą się praktycy, a nie teoretycy.

Jeżeli kompresor chce się kupić na przykład do warsztatu lakiernicze go, dobrze jest przeanalizować wpisy innych właścicieli warsztatów, którzy pracują na kompresorach określonych marek. Dzięki temu lepiej uda się dobrać moc maszyny oraz jej ważne parametry techniczne, o których szeroko wspominano powyżej.

Markowy kompresor śrubowy

Kupując markowy kompresor śrubowy można liczyć jeszcze na coś więcej – to gwarancja na co najmniej 3 lata oraz możliwość skorzystania z profesjonalnego serwisu. Chociaż z reguły kompresory pracują bezawaryjnie nawet przez kilkadziesiąt lat, dobrze jest móc skorzystać z okresowego przeglądu u producenta. Odpowiedni sposób eksploatowania kompresora przedłuża jego żywotność. Lepiej zainwestować w maszynę z wyższej półki cenowej, niż co kilka miesięcy wymieniać tanie chińskie kompresory na coś nowego. To urządzenie używane w warsztacie praktycznie każdego dnia, zatem komfort pracy tak bardzo zależy od jego sprawności.

Oceń ten post!

5 / 5. Liczba głosów: 1